כולם מחכים לסיניים

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ אמר בכנס היערכות, לקראת הגעתם של פועלי הבניין הסינים: "עובדי הבניין הסינים שיגיעו לישראל החל מהחודש הבא, יהוו את הבסיס ליציבות, לשיפור וליעילות של ענף הבנייה בארץ". אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור קצת פחות אופטימי: "עד שלא אראה את הפועל הסיני הראשון בארץ, אני עדיין סקפטי".

 

התאחדות בוני הארץ קיימה אתמול (ג'), בשיתוף עם מטה הדיור במשרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות ההגירה, כנס היערכות לקראת הגעתם של אלפי עובדי בניין סינים.

 

הסבב הראשון לדבריו של אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, כולל כ- 6,200 עובדים שיגיעו לישראל בקצב של 1,000 עובדים בכל חודש, החל מאמצע אוקטובר. הסבב השני שיגיע לאחר חצי שנה יכלול כ- 8,000 עובדים.

"התכנון היה להביא את הקבוצה הראשונה עוד לפני תקופת החגים, אך בשל לחצים של משרד של משרד החוץ, נדחתה הגעתם של העובדים לאמצע אוקטובר. ברגע שתגיע הקבוצה הראשונה תתחיל הזרימה".  

 

עוד הוסיף יצחקי כי נחתם הסכם נוסף עם ממשלת אוקראינה להבאה של עובדים נוספים גם משם, ובחודש נובמבר הקרוב הם יחלו במיונים לעובדים.

 

כפי שדווח באתר נדל"ן קום, בחודש אפריל האחרון, נחתם הסכם בילטרלי עם ממשלת סין, אשר במסגרתו סוכמו תנאים להבאת כ- 20 אלף עובדים מקצועיים לעבודות טיח, ריצוף, ושלד בענף הבנייה. בקיץ האחרון נערכו מיוני עובדים מקצועיים בשני מחוזות בסין.

 

 

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ציין כי: "עברו 9 שנים מאז שנסגרו השמיים וממשלת ישראל דרשה להפסיק את העסקת העובדים הזרים. במשך שנים ניסינו להסביר מדוע זה מסוכן להפסיק להעסיק עובדים זרים, אבל דיברנו אל הקירות. ניסינו לגייס עובדים ישראליים לענף, אפילו חתמנו על הסכמים קיבוציים שגרמו להעלאת שכר המינימום בענף בכ – 45%. זה לא היה מספיק, ישראלים לא רוצים לעבוד בבניין. בשנים אלו בהן אסרה הממשלה על העסקת עובדים זרים, זינק שכר המינימום של מעט העובדים הזרים שאפשרה לנו הממשלה להעסיק בכ - 75% בממוצע".

  

לדבריו של יצחקי: "החסם המשמעותי להגדלת היצע של התחלות בניה הוא חוסר בעובדים. על מנת להגדיל את התחלות הבנייה לכ -60 אלף, צריך אלפי ידיים עובדות. זה לא צריך להיות במקום אחרים, אלא בנוסף".

 

עוד סיפר יצחקי על הסיור שערך בסין, כדי לבדוק את מרכזי ההכשרה של עובדי הבניין הסיניים. "הם מייצאים כחצי מיליון עובדים לארצות אחרות. בעיקר לסינגפור, יפן ואפריקה". והתייחס גם לסעיפים בהסכם אשר דורשים התייחסות מיוחדת כמו הסעיף שאוסר על העסקת העובדים הסיניים במקומות מסוכנים.

  

גם נתנאל לפידות, ראש אגף האסטרטגיה במשרד הבינוי התייחס לנושא תאונות העבודה בישראל. לדבריו: "מבחינת סין, אחוז תאונות העבודה בישראל גבוה לעומת מקומות אחרים. מבחינתם זה מרכיב חשוב בהסכם ואנו פועלים בכמה ערוצים על מנת למנוע תאונות מבעוד מועד. אנו מסייעים בהליך הסברה לעובדים על הזכויות שלהם לפי החוק, ואנחנו דואגים להעביר קורס בטיחות בסין על ידי צוות של מינהל הבטיחות והגהות".